Titel Kledingstijlen
Onderwijssoort: Basisonderwijs
Vakgebied: Handvaardigheid
Groep: 7 - 8
Omschrijving :
In deze Webquest verdiepen de leerlingen zich in verschillende soorten kledingstijlen en werken dit verder uit door middel van een zelfontworpen kostuum, dit maken ze met behulp van stof, kranten en andersoortige materialen die zich daarvoor lenen.
Betekenis: Decors, kostuums, affiches.
Beeldaspecten
Betekenis van kleuren
Kleur en sfeer
Karakteristieke houding van mensen en dieren
Opbouw, ordening, evenwicht en betekenis
Materiaal/techniek
Werken met textiel en andersoortige materialen die zich daarvoor lenen
(toneel) kleding maken en andere toegepaste vormgeving
Type Webquest : Kortlopend, eerst in 2-tallen, daarna groepje van 4.
Tijdsduur:
Voorbereiding (&keuze): 3 lesuren
Maken van kledingstukken: 5 á 6 lesuren
Catwalk- middag: ± 1,5 uur
Aandachtspunten voor de beoordeling Voor de beoordeling kunt u gebruik maken van het schema. Het eindproduct wordt vooral beoordeeld op:
Samenwerking
Keuzes maken
Ontwerptekening maken
Ontwerp waarmaken
Materialen
Computers met internetaansluiting;
Lijntjespapieren en lege papieren;
Materialen voor het ontwerp;
Stof, kranten etc. (wat mogelijk is op school)
Materiaal voor catwalk- middag;
tafels, stoelen, muziek en eventueel licht.
Toelichting Webkwestie- onderdelen
Inleiding
Voor de inleiding kunt u verschillende aanleidingen zoeken. U kunt bijvoorbeeld een filmpje laten zien, een deel van het programma ‘project catwalk’ of foto’s van ontworpen kledingstukken.
Opdracht
Als de leerlingen weinig ervaring hebben met het maken van een webkwestie, is het handig om vooraf de onderdelen opdracht en handelingen toe te lichten. Dan weten leerlingen precies wat er van hen wordt verwacht.
Werkwijze
Het is van belang om leerlingen zich aan de volgorde van de stappen te laten houden. Laat ze even een werkplan en/of taakverdeling maken.
Alles bewaren wat de kinderen maken is ook van belang.
InfoBronnen
Bij het bekijken van de bronnen is het goed dat leerlingen zich eerst kunnen verdiepen in modeontwerpers en kleding van vroeger en/of nu.
Beoordeling
Het schema biedt u een handreiking voor de beoordeling. Het kan interessant zijn om de leerlingen hun ontwerp met het schema te laten beoordelen. Als u beide beoordelingen naast elkaar legt en bespreekt kan er bij de leerling meer inzicht ontstaan in sterke en zwakke kanten.
Afsluiting
Organiseer een catwalk- middag. Hier kunnen de kinderen hun ontwerp laten zien aan de rest van de klas/school.
Alternatieve verwerkingsopdrachten
U kunt de leerlingen een ontwerp- boekje laten maken met alle gevonden informatie, tekeningen, kladblaadjes, foto’s.
Webkwestie auteurs:
Marije_dp@hotmail.com
Evapower14@hotmail.com
Heb je op- of aanmerkingen ter verbetering van deze webkwestie? Mail het de makers of klik hier